اندازه هاي مادي و فيزيكي و يا مقولات اقتصادي و مانند آن تعريف يا با نيروهاي نظامي و
انتظامي يا تبليغات سياسي اندازه گيري كرد، بلكه مفهوم عميق تر، ظريف تر و فراگيرتر از مفاهيم
ياد شده و بر ابعاد روحي و فكري و فرهنگي و اخلاقي و معنوي و اعتقادي و ارزشهاي الهي و
انگيزه و مقوله هاي جهاد و فداكاري و عزم و صبر و استقامت در راه خدا و در راه هدف و اعتماد
به نفس و توكّل بر خدا و حق گرايي و ايثار و شجاعت معنوي و الهي نيز اطلاق مي گردد. شاخصها
و مقولات ارزشمند و كارساز و تأثيرگذار فراوان ديگري در اين حوزه مؤثرند كه در تعاريف
مرسوم صاحب نظران اين مقولات كمتر ديده مي شود. اما در فرهنگ ديني سخت مورد توجه
بوده و منشأ عزت و اقتدار و هويت و استقلال و حراست و مقاومت و پايداري در برابر دشمنان و
مانع نفوذ و وسوسه و شيطنت بيگانگان و بيگانه پرستان در حيات اجتماعي و سياسي و فرهنگي
و اقتصادي امت اسلامي و مؤمنان خواهد شد و آنان را براي مقابله با خطرات و تهديدات آماده
مي كند و در پاسداري از اصول و منافع ملي و حياتي و كيان نظامي اسلامي، قدرتمند و مقاوم
مي نمايد و راههاي نفوذ و سلطه و توطئه دشمنان را سد مي كند و آنها را در برابر اقتدار امت
اسلامي و مسلمانان خلع سلاح مي نمايد و راه طمع آنان را مي بندد.
در روايت پيامبر(ص) آمده است:
"نعمتان مكفورتان، الامن و العافية؛ [13]
دو نعمت اند كه قدر آنها شناخته نمي شود و كفران مي گردند: امنيت و عافيت".
در فرهنگ علوي بر نعمت امنيت تأكيده شده و امام(ع) فرموده است:
مردم! هر كس خدا را ناصح و خيرخواه خود قرار دهد، موفق مي شود و هر كس قول
او را دليل و راهنما قرار دهد، به استوارترين راه هدايت خواهد شد. كسي كه خود را
در پناه خداوند قرار دهد، در امنيت و آرامش خواهد بود و هر كس دشمن خدا باشد،
خائن است".
"و تَدافعته الاَبْواب اِلي باب السّلامة وَ دار الاقامة وَ ثبتت رِجْلاه بِطمأنينة بدنه في
قَرار ِالاَمْن و الراحة بِما استعمل قلبه و ارضي ربه".
[15]
امام(ع) مسايلي مانند فقر و مرض و بيماري قلب را بزرگترين محروميتها مي داند، همان طور